Powered by Blogger.
 

Thursday 19 August 2010

Laporan JOM! @ Kapas Island 2010 (Pre-departure)

0 comments
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Dengan berkat doa serta sokongan dan dorongan dari pelbagai pihak, program pre-departure sulung telah tamat diadakan.

Program yang telah dijalankan selama 4 hari bermula dari 19 hingga 22 Julai ini telah memberi banayak pengalaman berharga kepada para peserta mahu pun ajk-ajk yang terlibat.

Perjalanan rombongan JOM! bermula dengan menaiki bas dari Masjid UPM yang mengambil masa selama 8 jam untuk tiba di Jeti Marang merupakan sebuah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Kemudian, rombongan JOM! meneruskan perjalanan menaiki bot untuk tiba ke destinasi.

Setibanya di destinasi pilihan, para peserta telah diberikan chalet untuk menginap seramai 2 - 3 orang sebilik. Tmabahan lagi, aktiviti-aktiviti yang dijalankan juga adalah berjalan lancar serta berjaya mencapai objektif. Pengisisan program JOM! boleh dibahagikan kepada dua iaitu, aktiviti 'indoor' & 'outdoor'.

Aktiviti indoor yang telah diadakan bertujuan bagi memberi suatu pandangan baru kepada peserta untuk memahami tujuan sebenar mereka mengambil bidang perubatan yang sungguh mencabar ini. Di samping itu, ia juga bertujuan untuk menanam semangat yang tinggi agar menjadi seorang doktor yang cemerlang di dalam negara mahu pun ke persada dunia. Aktiviti-aktiviti indoor ini telah disampaikan oleh penyampai-penyampai yang hebat seperti saudara Amar rosliza dari UK, DR. Abdul Latiff 'cnsultant cardiologist' dan saudari Naaziarah Nazer pelajar mumtaz Mansoura.

Aktiviti oudoor juga berjaya melahirkan ikatan ukhwah peserta bagi membentuk satu kerjasama berpasukan di dalam sesebuah kumpulan. Tambahan lagi, aktiviti-aktiviti outdoor yang mencabar ini bertujuan untuk memberi persedian mental dan fizikal sebelum menghadapi cabaran di luar negara seperti kejutan budaya & cuaca. Aktiviti-aktiviti ini telah dizahirkan dalam bentuk Amazing Race & Snorkeling.

Program yang telah dijalankan ini bukan sahaja telah menghubungkan tali silaturrahim sesama pelajar, malah turut memberi impak besar kepada pelajar dengan satu semangat baru yang berkobar-kobar untuk menjadi doktor muslim yang berjaya dalam memartabatkan agama, bangsa dan negara ke mata dunia.

0 comments:

Post a Comment